epoca aburului

Locomotivele cu abur au dominat mai bine de un veac peisajul feroviar romanesc. Uitate dupa anii ‘80, garate in diverse stare de descompunere, masinile cu abur au disparut aproape in totalitate dupa 1990. Anul 1996 este un varf al acestor casari, in acel an disparand nu mai putin de 281 de locomotive. Acest proces este unul normal, de refolosire a materialului din care aceste locomotive erau facute. Din pacate dezmembrarile de locomotive cu abur s-au facut in Romania fara a se tine cont de valoarea unora dintre exemplarele distruse. Mai mult, nimeni nu s-a ingrijit ca din anumite serii de locomotive sa ramana macar un exemplar. Nu mai avem astfel in tara nici un exemplar din seria CFR 140.200, 140.400 sau din vechea serie Pacific 2200. Aceste locomotive mai traiesc inca in sufletul putinilor pasionati pe care ii are acest domeniu in tara noastra. Dintre acestia, si mai putini au fost aceia care au asternut pe hartie fie amintirile, fie datele adunate in ani de cercetare.

In Romania, in momentul in care am redactat acest material, nu exista un muzeu CFR in adevaratul sens al cuvantului, documente de o valoare inestimabila zacand in degradare in subsolul cladirii care a adapostit candva un muzeu de profil. Zeci de locomotive zac parasite adunate in incinta Depoului Sibiu si intretinute cu extrem de putinii bani pe care autoritatea feroviara romana ii aloca. Razlet, in diverse depouri din tara, mai zac cateva exemplare pastrate, mai bine sau nu, in functie de interesul pe care cativa nostalgici il mai acorda batranelor “aburoase”.

Doar la Resita un muzeu in aer liber, dedicat acestor masini minunate, pastreaza vie amintirea candva celebrelor uzine. Numele orasului a fost purtat decenii bune cu mandrie pe domurile locomotivelor, prin intreaga tara.

Ne-am propus sa va prezentam cateva din seriile reprezentative pentru tractiunea cu abur din Romania. In marea lor majoritate sunt locomotive aparute pe reteaua CFR in perioada interbelica. Calitatea desenelor adoptate, a solutiilor tehnice si a executiei acestor masini s-au oglindit in cei peste 50 de ani de serviciu. Datorita numarului impresionant de tipuri de locomotive care au existat in parcul CFR, ne-am propus sa prezentam doar modelele standardizate. Acestea au reprezentat maturitatea conceptelor tehnologice care formeaza o locomotiva cu abur.

Asta nu inseamna ca am uitat farmecul inegalabil al locomotivelor cu abur ce au facut serviciu inaintea primei conflagratii mondiale. E un proiect viitor si o ambitie personala.

textul: Catalin Pavel si Andrian Raduta, fotografii din colectia Catalin Pavel. Toate elementele prezentului site sunt proprietatea autorilor si nu pot fi folosite fara acordul acestora. copy-right foto: Catalin Pavel catalinpavel@yahoo.com