231.000

Tip: 2'C1' h4

Ani de constructie: 1913-1923

Constructori:
J.A. Maffei Munchen (1913-1922) Maf
Henschel & Sohn Kassel (1923) Hen
Informatii despre locomotive:
In anul 1913 CFR a achizitionat de la J.A Maffei primele 20 de locomotive Pacific (2'C 1'h4) care au primit numerele de circulatie 2201-2220. In anii urmatori a mai fost achizionat un lot de inca 20 de locomotive care au primit numerele de circulatie 2221-2240. Locomotivele Pacific au fost utilizate la remorcarea trenurilor rapide si accelerate pe relatia Bucuresti -Constanta, Pitesti, Galati si Marasesti. Locomotivele aveau supraincalzire iar distributia era de tip Walschaert. Cei 4 cilindri cu simpla expansiune actionau prima osie, distributia fiind asigurata de un singur sertar dublu pentru fiecare grup de cilindri alturati Cadrul locomotivei construit din bare reperezenta o premiera la CFR. Avind o viteza maxima de 126 km/h au fost cele mai rapide locomotive cu abur ale CFR. De remarcat ca locomotivele seriei 2201-2240 si-au pastrat numerele de circulatie pina la retragerea lor din circulatie in anii 70. Datorita rezultatelor bune in exploatare obtinute cu locomotivele 2201-2240 administratia CFR a comandat in 1922 un nou lot de 50 de bucati la firmele J.A. Maffei Munchen (20 buc.) si Henschel & Sohn Kassel (30 buc.).Noua serie de locomotive Pacific 231.041-231.090 era asemanatoare celei anterioare avind insa sarcina pe osiile cuplate mai mare pentru marirea greutatii aderente. In mod obisnuit locomotivele Pacific respectau schema de vopsire clasica la CFR: negru cu cadrul, bielele si rotile de culoare rosie. Au existat si locomotive vopsite in verde inchis cu cadrul, bielele si rotile de culoare rosie. Din acestea faceau parte si locomotiva 231.054 care a fost prezentata la Expozitia Transporturilor de la Munchen din 1925, precum si 231.066 locomotiva cu numarul 19000 fabricata de Henschel & Sohn Kassel. Intre anii 1929-1938 au remorcat trenurile rapide de lux: Carpati Expres (1929), Carpati Pullman Expres (1929), Dunarea Pullman Expres (1929), Regele Carol I (1932), Fulgerul Pullman Expres (1938). In prezent mai exista doar doua locomotive din aceasta serie: 231.050 la depoul Dej Triaj si 231.065, utilizata la trenurile turistice, la depoul Sibiu.

Numar total de locomotive: 90

Numere de circulatie si constructori:
2201 - 2220             Maf (1913)
2221 - 2240             Maf (1914 - 1915)
231.041 - 231.060   Maf (1922)
231.061 - 231.090   Hen (1922-1923)

Date tehnice (seria 2201-2220):

Tip

--

2'C1' h4

Diametrul rotilor cuplate motoare

mm

1855

Numarul cilindrilor

--

4

Diametrul cilindrului

mm

420

Cursa pistonului

mm

650

Timbrul cazanului

kgf/cm2

13

Suprafata de incalzire

m2

254,60

Suprafata de supraiincalzire

m2

60,60

Suprafata gratarului

m2

4,00

Greutatea pe osie

tf

16,00

Greutatea in serviciu (fara tender)

tf

90,00

Lungimea peste tampoane (incl. tenderul)

mm

20830

Viteza maxima

km/h

126

Forta de tractiune

kgf

10446

Date tehnice (seria 231.041-231.040) :

Tip

--

2'C1' h4

Diametrul rotilor cuplate motoare

mm

1855

Numarul cilindrilor

--

4

Diametrul cilindrului

mm

420

Cursa pistonului

mm

650

Timbrul cazanului

kgf/cm2

13

Suprafata de incalzire

m2

250,01

Suprafata de supraiincalzire

m2

60,60

Suprafata gratarului

m2

4,00

Greutatea pe osie

tf

17,20

Greutatea in serviciu (fara tender)

tf

92,60

Lungimea peste tampoane (incl. tenderul)

mm

21040

Viteza maxima

km/h

126

Forta de tractiune

kgf

10446

Locomotive existente in Romania:
231.050 - depoul Dej Triaj
231.065 - activa, la depoul Sibiu, utilizata la trenurile turistice

textul: Catalin Pavel si Adrian Raduta, fotografii din colectia Catalin Pavel. Toate elementele prezentului site sunt proprietatea autorilor si nu pot fi folosite fara acordul acestora. copy-right foto: Catalin Pavel catalinpavel@yahoo.com