230.000

Tip: 2'C h2

Ani de constructie: 1907-1940

Constructori:
Allgemeine Elektrizitats Gesellschaft, Berlin AEG
A. Borsig, Berlin-Tegel Bor
Chr. Hagans, Erfurt Hag
Hannoversche Maschinenbau AG, Hanover-Linden (Hanomag) Han
Henschel & Sohn, Kassel Hen
Hohenzollern AG fur Lokomotivbau, Dusseldorf-Grafenberg Hoh
Maschinenbau-Anstalt Humboldt, Koln-Kalk Humb
Arnold Jung Lokomotivfabrik Gmbh, Jugenthal bei Kirchberg an der Sieg Jung
Linke Hofmann Werke, Breslauer AG fur Eisenbahnwagenbau Lokomotiv und Maschienenbau Breslau LH
Uzinele Nicolae Malaxa Bucuresti SAR (1932-1939) Mlx
Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz OK
Uzinele de Fier si Domeniile Resita (1932-1940) Res
Maschinenbauanstalt F. Schichau, Elbing Schi
Berliner Maschienenbau AG vormals L. Schwartzkopff, Berlin Schw
Stettiner Maschinenbau Ag Vulcan, Abt. Lokomotivbau, stettin-Bredow Vul


Informatii despre locomotive:
Locomotivele seriei 230.000 au fost destinate tractarii trenurilor de persoane. Locomotivele din aceasta serie construite in Romania au avut la baza proiectele locomotivelor germane tip P8 existente deja in Romania, fata de care s-au facut unele modificari constructive si functionale. In principal acestea au constat in folosirea arderii mixte, carbuni si pacura precum si in modernizarea instalatiilor si normalizarea pieselor. Locomotiva 230.132 a fost prima locomotiva din serie construita la Resita pentru CFR. Citeva dintre principalele solutii constructive adoptate pentru locomotivele seriei 230.000:
- cazanul de forma normala in constructie combinata nituita si sudata, cu cutie de foc din cupru;
- gratarul cu un sector mobil;
- regulatorul de aburi cu supapa;
- alimentarea cu apa a cazanului cu un injector vertical cu aburi proaspeti si cu un injector cu aburi de emisie;
- supapele de siguranta cu arc interior;
- supraincalzitorul cu colector de aburi in constructie turnata din doua bucati;
- cadrul cu lonjeroane din tabla groasa;
- suspensia cu balansiere;
- mecanismul de comanda a distributiei tip Walschaert;
- distributia cu sertare cilindrice; cu exceptia locomotivelor incepind cu 230.501 care au fost dotate cu distributie de tip Lentz cu supape;
- frina automata tip Westinghouse, ultimele locomotive cu frina tip Knorr;
- ungerea cu doua pompe de ulei una pentru ungerea cilindrilor , cealalta pentru ungerea cuzinetilor de osie;
- iluminatul electric cu turbogenerator cu abur, primul tip de locomotiva cu iluminat electric fabricat in tara;
- nisiparul actionat pneumatic;
- separator de apa in domul de aburi;
- supape pentru purjarea cazanului;
- injector de pacura;
- vitezometru cu banda inregistratoare;
- pirometru pentru masurarea aburilor supraincalziti;
- instalatie cu aburi pentru incalzirea trenului.
Arderea era mixta carbuni si pacura.

Numar total de locomotive construite in Romania: 230 (Resita 139 si Malaxa 91)

Numar total de locomotive importate:145

Numere de circulatie si constructori:
230.001-230.035   Hen
230.036                 Schw     ex KPEV
230.037-230.038   LH   ex KPEV
230.039                 Vul   ex KPEV
230.040                 Schi   ex KPEV
230.041-230.042   Schw   ex KPEV
230.043                 Bor   ex KPEV
230.044                 Schi   ex KPEV
230.045                 LH   ex KPEV
230.046                 Schi   ex KPEV
230.047                 Hen   ex KPEV
230.048                 LH   ex KPEV
230.049                 Hen   ex KPEV
230.050-230.052   Schw   ex KPEV
230.053                 Hen   ex KPEV
230.054-230.078   Schw
230.079-230.083   Han
230.084-230.093   Hen
230.094-230.097   LH
230.098-230.099   Schw
230.100-230.101   Schi
230.102                 Vul
230.103-230.106   LH
230.107                 Hag
230.108                 AEG
230.109-230.110   Humb
230.111                 Schi
230.112-230.118   Hen
230.119-230.131   Schw
230.132-230.141   Res
230.142-230.161   Mlx
230.162-230.181   Res
230.182-230.201   Mlx
230.202-230.211   Res
230.212-230.221   Mlx
230.222-230.301   Res
230.302-230.327   Mlx
230.328-230.338   ?   ex DR 38
230.400-230.402   ?   ex DR 38
230.501-230.519   Res
230.520-230.530   Mlx

Date tehnice ale locomotivelor construite in Romania:
Tip:                                                                  2'C h2
Diametrul rotilor cuplate motoare (mm):            1750
Numarul cilindrilor:                                           2
Diametrul cilindrului (mm):                                575
Cursa pistonului(mm):                                       630
Timbrul cazanului(kgf/cm2):                              12
Suprafata de incalzire (m2):                              142,1
Suprafata de supraiincalzire (m2):                     58,9
Suprafata gratarului (m2):                                 2,62
Greutatea pe osie (tf):                                      17,35
Greutatea in serviciu (fara tender) (tf):               76,5
Lungimea peste tampoane (incl. tenderul) (mm):18592
Viteza maxima (km/h):                                     100
Forta de tractiune (kgf):                                   9280
Puterea (CP):                                                  1300

Date tehnice ale locomotivelor construite in Germania:
Tip:                                                                  2'C h2
Diametrul rotilor cuplate motoare (mm):            1750
Numarul cilindrilor:                                           2
Diametrul cilindrului (mm):                                575
Cursa pistonului(mm):                                       630
Timbrul cazanului(kgf/cm2):                              12
Suprafata de incalzire (m2):                              144,17
Suprafata de supraiincalzire (m2):                     58,9
Suprafata gratarului (m2):                                 2,62
Greutatea pe osie (tf):                                      17,2
Greutatea in serviciu (fara tender) (tf):               76,3
Lungimea peste tampoane (incl. tenderul) (mm):18490
Viteza maxima (km/h):                                     100
Forta de tractiune (kgf):                                   9280
Puterea (CP):                                                  1300

Locomotive existente in Romania (lista incompleta):
230.001 Lugoj
230.065 activa, depoul Sibiu
230.096 depoul Arad
230.107 Fetesti
230.113 Ploiesti
230.132 Ploiesti
230.171 Lugoj
230.175 Craiova
230.207 Timisoara
230.224 activa, depoul Sibiu
230.142 activa, depoul Arad
230.163 muzeul Resita
230.214 Petrosani
230.299 Dej
230.528 Tecuc
i

textul: Catalin Pavel si Adrian Raduta, fotografii din colectia Catalin Pavel. Toate elementele prezentului site sunt proprietatea autorilor si nu pot fi folosite fara acordul acestora. copy-right foto: Catalin Pavel catalinpavel@yahoo.com