150.1000

Tip: 1E h2

Ani de constructie: 1942-1945

Constructori:
Wiener Lokomotivfabrik - AG, Floridsdorf Fl
Henschel & Sohn, Kassel Hen
Maschinenbau und Bahnbedarf AG, Berlin MBA
Berliner Maschienenbau AG vormals L. Schwartzkopff, Berlin Schw
Skoda-Werke, Plzen Sko

Informatii despre locomotive:
In timpul celui de-al doilea razboi mondial Romania a achizitionat din Germania 100 de locomotive din seria germana 52 care au primit numerele de circulatie 150.1001-150.1100. In plus fata de aceste locomotive, la retragerea trupelor germane in 1944 au ramas in tara 23 locomotive DR 52, 2 locomotive DR 42 precum si 4 locomotive DR 44.
Locomotivele seriei 52 au fost cocepute si realizate in conditiile razboiului, cind accentul se punea pe reducerea consumurilor de materiale strategice, simplitate constructiva si un numar cit mai mic de ore/om pentru realizarea unei locomotive.
Ca trasaturi caracteristice pentru aceasta locomotiva sunt cabina inchisa si tenderul de o forma rotunjita (Wannentender). La aceste locomotive au fost eliminate preincalzitorul, ecranele de fum, chiar si clopotul, sistemul de alimentare cu apa a fost simplificat s-a pastrat doar o singura cutie cu nisip, toate acestea conducind la o reducere cu 26 tone a masei totale a locomotivei. Spre deosebire de constructia traditionala monobloc a bielelor de cuplare, la seria 52 acestea erau construite din trei parti asamblate ceea ce conducea la o reducere a consumului de metal.
Cind seria 52 a intrat in serviciu pe Frontul de Rasarit s-a dovedit ca locomotiva nu este prea economica consumind cu mai mult de 12% carbune decit alte locomotive comparabile.
Cu toate simplificarile aduse locomotivele seriei 52 s-au dovedit foarte fiabile in exploatare pina la sfirsitul razboiului fiind produse 6301 bucati.
Locomotivele seriei CFR 150.1000 au fost transformate pentru arderea mixta carbuni-pacura
Ultimele locomotive au fost utilizate pina in anii '80 la remorcarea trenurilor de marfa.
Note:
ˇ? au mai existat 4 locomotive de tipul Ty 23 venite in anul 1939 din Polonia cind aceasta tara era ocupata de trupele germane si de cele sovietice.
ˇ? la sfirsitul razboiului au venit din URSS 2 locomotive din seria SO cu ecartamentul de 1524 mm care au fost transformate pentru ecartamentul de 1435 mm

Numar total de locomotive: 128

Numere de circulatie si constructori:
150.1001 - 150.1020   Fl
150.1021 - 150.1030   Schw
150.1031 - 150.1043   MBA
150.1044 - 150.1060   Sko
150.1061 - 150.1100   Hen
150.1101 - 150.1123   ex DR 52, ramase in 1944 in Romania

150.1201 - 150.1202   ex DR 42, ramase in 1944 in Romania (una din acestea probabil DR 42,1385)

150.1301 - 150.1303   ex DR 44 ramase in 1944 in Romania (una din acestea probabil DR 44.545 (1`E-h3) )

150.901 - 150.904   ex PKP Ty 23
150.951 - 150.952   ?locomotive venite din URSS cu ecartamentul de 1524 mm si transformate pt. ecartamentul de 1435 mm

Tip

--

1'E h2

Diametrul rotilor cuplate motoare

mm

1400

Numarul cilindrilor

--

2

Diametrul cilindrului

mm

600

Cursa pistonului

mm

660

Timbrul cazanului

kgf/cm2

16

Suprafata de incalzire

m2

177,83

Suprafata de supraiincalzire

m2

68,94

Suprafata gratarului

m2

3,89

Greutatea pe osie

tf

15,4

Greutatea in serviciu (fara tender)

tf

75,7

Lungimea peste tampoane (incl. tenderul)

mm

20975

Viteza maxima

km/h

80

Puterea

CP

1620

textul: Catalin Pavel si Adrian Raduta, fotografii din colectia Catalin Pavel. Toate elementele prezentului site sunt proprietatea autorilor si nu pot fi folosite fara acordul acestora. copy-right foto: Catalin Pavel catalinpavel@yahoo.com