150.000

Tip: 1E h2

Ani de constructie: 1946-1960

Constructori:
Uzinele N Malaxa Bucuresti SAR devenite 23 August dupa 1947 (1946-1949) Mlx
Uzinele Resita (1955-1960) Res

Informatii despre locomotive:
In primii ani de dupa cel de-al doilea razboi mondial datorita cresterii tonajelor trenurilor de marfa pe liniile cu profil greu se impunea dotarea cu noi locomotive. Pentru aceasta a fost adoptat tipul 1 E, seria CFR 150.000 realizata aproape identic dupa seria germana 50. Citeva dintre principalele solutii constructive adoptate pentru aceste locomotive:
- cazanul de forma normala in constructie combinata nituita si sudata, cu cutie de foc din otel;
- gratarul initial cu un sector mobil, apoi in ultimii ani de fabricatie cu toate sertarele mobile;
- regulatorul de aburi cu supapa;
- doua capete de emisie tip Kylchap(dupa 1959);
- alimentarea cu apa a cazanului cu un injector vertical montat pe dreapta si cu un injector cu aburi de emisie montat pe stinga;
- supapele de siguranta tip Pope-Coale;
- supraincalzitorul cu colector de aburi in constructie turnata din doua bucati la primele serii si apoi cu colector dintr-o bucata sudat;
- cadrul cu lonjeroane din bare laminate;
- suspensia cu balansiere;
- mecanismul de comanda a distributiei tip Heusinger;
- frina automata tip Knorr;
- ungerea cu doua pompe de ulei una pentru ungerea cilindrilor , cealalta pentru ungerea cuzinetilor de osie;
- iluminatul electric cu turbogenerator cu abur de 500 W;
- nisiparul actionat pneumatic;
- separator de apa in domul de aburi;
- epurator de apa Fritz-Wagner;
- supape pentru purjarea cazanului;
- separator de namol cu supape de evacuare tip Gestra;
- injector de pacura;
- vitezometru cu banda inregistratoare;
- pirometru pentru masurarea aburilor supraincalziti;
- instalatie cu aburi pentru incalzirea trenului.
Arderea era mixta carbuni si pacura. Pentru inscrierea in curbe cu raza minima de 150 m se utiliza in partea din fata un boghiu tip Krauss-Helmholtz. Locomotivele seriei 150.000 au fost ultimele locomotive cu abur fabricate in Romania.

Numar total de locomotive construite: 282

Numere de circulatie si constructori:
150.001-150.050 Res
150.051-150.081 Mlx
150.082-150.282 Res

Date tehnice:
Tip -- 1E h2
Diametrul rotilor cuplate motoare mm 1400
Numarul cilindrilor -- 2
Diametrul cilindrului mm 600
Cursa pistonului mm 660
Timbrul cazanului kgf/cm2 16
Suprafata de incalzire m2 177,6
Suprafata de supraiincalzire m2 63,7
Suprafata gratarului m2 3,90
Greutatea pe osie tf 15,3
Greutatea in serviciu (fara tender) tf 86,9
Lungimea peste tampoane (incl. tenderul) mm 22940
Viteza maxima km/h 80
Forta de tractiune kgf 20365
Puterea CP 1723

Locomotive existente in Romania (lista incompleta):
150.010- depoul Cransebes
150.025- activa, depoul Ploiesti
150.038- Muzeul Uzinelor Resita
150.105- depoul Dej (locomotiva cu numarul 1000 construita la Resita)
150.131-depoul Ploiesti
150.139- activa, depoul Dej
150.117- remiza Lugoj
150.243- Borsa
150.279- remiza Lugoj
150.224- Muzeul locomotivelor cu abur Sibiu

textul: Catalin Pavel si Adrian Raduta, fotografii din colectia Catalin Pavel. Toate elementele prezentului site sunt proprietatea autorilor si nu pot fi folosite fara acordul acestora. copy-right foto: Catalin Pavel catalinpavel@yahoo.com