142.000

Tipul: 1'D2' h2

Ani de constructie: 1937-1940

Constructori:
Uzinele N Malaxa Bucuresti SAR Mlx
Uzinele de Fier si Domeniile Resita Res

Informatii despre locomotive:
Pentru a raspunde cerintelor de viteza si tonaje sporite impuse pentru trenurile rapide de calatori din anii 30 precum si pentru utilizarea pe liniile cu profil greu, se impunea introducerea unui nou tip de locomotiva. Administratia CFR a decis sa adopte pentru acest scop tipul 1'D2' din seria austriaca 214.
La CFR aceasta noua serie de locomotive a primit indicativul 142.000, iar constructia a inceput in anul 1937, fiind incredintata uzinelor Malaxa din Bucuresti precum si uzinelor din Resita.
Citeva dintre principalele solutii constructive adoptate pentru aceste locomotive:
- cazanul de forma normala in constructie nituita, cu cutie de foc din cupru;
- regulatorul de aburi cu supapa;
- doua capete de emisie tip Kylchap;
- alimentarea cu apa a cazanului cu un injector tip Friedmann;
- pompa de alimentare cu apa de tip Knorr-Tolkien (cu un debit de 250 l/min)
- supapele de siguranta cu arc interior;
- supraincalzitorul cu colector de aburi in constructie turnata din doua bucati;
- cadrul cu lonjeroane din tabla groasa;
- suspensia cu balansiere;
- primele locomotive din seria 142.000 construite la uzinele Malaxa aveau distributie tip Caprotti la care s-a renuntat ulterior in favoarea unei distributii cu supape tip Lentz. Locomotivele construite la Resita aveau distributie cu supape tip Lentz;
- mecanismul de comanda a distributiei tip Heusinger;
- frina la primele serii tip Westinghouse, iar la ultimele tip Knorr;
- ungerea cu doua pompe de ulei una pentru ungerea cilindrilor , cealalta pentru ungerea cuzinetilor de osie;
- iluminatul electric cu turbogenerator cu abur de 500 W;
- nisiparul actionat pneumatic;
- preincalzitor de apa tip Knorr;
- separator de apa in domul de aburi;
- epurator de apa Fritz-Wagner;
- supape pentru purjarea cazanului;
- separator de namol cu supape de evacuare tip Gestra;
- injector de pacura;
- vitezometru de tip Rezsny cu banda inregistratoare;
- pirometru pentru masurarea aburilor supraincalziti;
- instalatie cu aburi pentru incalzirea trenului
O caracteristica aparte a acestei serii de locomotive era reprezentata de biela motoare construita din otel aliat cu nichel care avea o lungime impresionanta 4,25 m (cea mai mare din Europa) si o masa de aproximativ 200 kg.

Numar total de locomotive construite: 79

Numere de circulatie si constructori:
142.001 - 142.005   Mlx
142.006 - 142.010   Res
142.011 - 142.022   Mlx
142.023 - 142.038   Res
142.039 - 142.042   Mlx
142.043 - 142.047   Res
142.048 - 142.049   Mlx
142.050 - 142.051   Res
142.052 - 142.065   Mlx
142.066 - 142.074   Res
142.075 - 142.079   Mlx
 

Tip

--

1'D2'h2

Diametrul rotilor cuplate motoare

mm

1920

Numarul cilindrilor

--

2

Diametrul cilindrului

mm

650

Cursa pistonului

mm

720

Timbrul cazanului

kgf/cm2

15

Suprafata de incalzire

m2

279,00

Suprafata de supraiincalzire

m2

98,5

Suprafata gratarului

m2

4,72

Greutatea pe osie

tf

18,3

Greutatea in serviciu (fara tender)

tf

123,5

Lungimea peste tampoane (incl. tenderul)

mm

23495

Viteza maxima

km/h

110

Forta de tractiune

kgf

15300

Puterea

CP

2400

textul: Catalin Pavel si Adrian Raduta, fotografii din colectia Catalin Pavel. Toate elementele prezentului site sunt proprietatea autorilor si nu pot fi folosite fara acordul acestora. copy-right foto: Catalin Pavel catalinpavel@yahoo.com